1. Hey Guest, looking for Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown content? Rest assured that the game is identical to Virtua Fighter 5: Final Showdown so all current resources on here such as Command Lists with frame data, Combo Lists and the Wiki still apply. However, you can expect some VF5US specific changes to come soon!
    Dismiss Notice

[SWE] Några Virtuella Kämpar där ute?

Discussion in 'Local Scene' started by Mirkan, Mar 10, 2002.

  1. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    Grund och botten så är jag arc VFspelare och kom i gång med det hela i Jp archallarna och därför så har det liksom inte haft nån tanke om att gå till baka till den förgående serie ... därför känns helt naturligt att man bara hela tiden spelar den nyaste serie av VF. Kan inte tänka mig att gå tillbaka.
    Sedan tycker jag att den nyaste serien av VF alltid har varit ett snäpp bättre och mer välgenomtänkt än den förgående, vilket jag tycker även fyran är efter ett tag även om jag kanske saknar den där hardcore svårighetsgraden som VF3tb hade på vissa ställen.

    Har några kompisar som spelar SF och fattade inte i början varför de spelade de äldre versionerna av SF men jag tror jag har förstått varför ... jag tror skillnaden ligger på att de spelar på konsol medan andra spelar på arc kanske ...

    Av nån konstig anledning testade jag VF3tb för ett tag sen ... spelade typ en kvart och även om man visste att det var lite lättare på 4an men ...
    F'n va svårt det var! Timingen, avstånd och kontrollen är mycket strängare än i 4an! Och annan sak som jag blev förvånad var hur bra både grafiskt och spelmässigt det hela flöt på med Dc!
    /versus/images/icons/shocked.gif
    Nostalgiskt kan jag tänka mig att gå tillbaka men inte annars. Skillnad från andra fightingspel tycker jag att den senaste version av VF alltid har varit ett hit och därför har jag ingen anledning att gå tillbaka.

    Mmmm ... kanske inte dött men ... mmm ...
     
  2. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    [G] [P] [K] <font color="red"> VF-session!!!
    </font color>
    Liiite sent men tänkte bara meddela att vi kommer att ha en liiiten VF-session i Gb imorgon! /versus/images/icons/shocked.gif
    Vi kommer att vara typ 4 med mig ...
    Om du råkar vara ledig eller bor i närheten så rekommenderar jag varmt. Du/ni är mer än välkommen!

    För mer info maila
    lau_vf@hotmail.com
     
  3. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Exakt! Din beskrivning av VF3tb var mycket träffsäker!

    Det är just det jag saknar så lidelsefullt i fyran, den där känslan av exakt precision. Sedan har vi timmarna nedlagda på att perfekt tima KS, (jag lade iaf ner timmar, haha) och nu är de nedspolade i toaletten.

    Ditt uttalande om nostalgi kan jag delvis känna igen mig i, det är så jag fullständigt känner för VF1 och delvis 2.. Men 3 tycker jag är på tok för bra fortfarande! /versus/images/icons/grin.gif

    I vilket fall som helst så är jag skitglad i att spela VF3, så om det är nån svenne (!) som fortfarande spelar det.. kanske inte har råd med en PS2 eller rent sonika inte vill ha en (jag vet då att jag inte vill det, men det är ju försent =D) så spelar jag gärna VF3 med er!

    Därmed inte sagt att VF4 inte rockar givetvis!

    Lycka till i GBG.. Jag hoppas Blue Rose spöar er alla från mig, mahahah! /versus/images/icons/grin.gif
     
  4. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    [G] [P] [K]
    <font color="red">Kort rapport från Gb VF-session! </font color>

    Som vanligt så blev det inte så många men dessto mer intensiva fighter. Det var <font color="blue"> jag </font color> från Luleå, <font color="green"> Shunpuri </font color> och <font color="purple"> Sebbe </font color> från Gb och <font color="yellow"> dex </font color> från Eskelstuna och en kille till som inte kunde vara me, så det blev fyra med mig. Tyvärr så hade jag lite andra planer så hela session varade bara i två halv dagar. Vi spelade ugefär ca 13 tim VS VF4!
    /versus/images/icons/smile.gif
    Det var min riktiga första VS VF4 match och var fruktansvärt lärorikt, intensivt och intressant! Troligtvis var det också för de andra deltagare.
    Dagens överraskning var <font color="yellow"> dex </font color> som anmälde sig överraskat och vi fick se intressanta fighter från honnom.

    <font color="blue"> Jag </font color> spelade med Lau som första karaktär men även Jeffry.

    <font color="green"> Shunpuri </font color> är en multiplayer och spelade med Jeff, Wolf, Lion och Kage + alfa.

    <font color="purple"> Sebbe</font color> med Akira, Shun och Vanessa + alfa.

    <font color="yellow"> dex </font color> med Lau.

    <font color="white"> --------------------------------------------------------------------------- </font color>

    Vi var alla lika duktiga men variationen av stilar och fighterna var helt olik varandra.
    Gb killarna var väldigt offensiva och började hårt från början och överraskade både mig och dex!
    <font color="green"> Shunpuris </font color> Jeffry var wild och väldigt offensivt i början! Spelade väldigt snyggt och variationsrikt av både attack och kast så det blev svårt att utföra yomi!
    Wolf kunde han också spela väl med både offensivt och deffensivt med revers mm. Varierande wolf men kanske en aning lite kast ... ? kanske hans Wolf stil?
    /versus/images/icons/tongue.gif
    Hans Lion var också väldigt aggressivt och ättrigt! Har liiite svårt att kommentera eftersom jag inte vet så mycket om Lion som karaktär men han kunde definitivt spela med Lion! ... man såg att han har studerat Chibita!
    /versus/images/icons/grin.gif
    Kage såg jag inte så mycket men såg lite ut som experimentstadiet. Sedan spelade han även lite med andra diverse karaktärer på skoj.

    <font color="purple">Sebbe </font color> hade inte fått i gång sin P2 och VF4 så han har inte haft chansen att träna lika mycket. Men kunde ändå spela bra med Akira, Shun och Vanessa på den korta tiden. Själv spelade jag oftast mot hans Akira och Vanessa villket var intressant eftersom jag aldrig förut mött VS Vanessa. Då han har ficksat P2 med VF4 och stick så kan det bli riktigt farligt!

    <font color="yellow"> dex </font color> hälsade på överraskat och blev en överraskning även på virtuella fighten!
    Måste erkänna att jag var förberedd på en sämmre spelare men så var inte fallet. Han bjöd på intressanta taktik och storartade attacker. Han använde väl av Laus charge attack på motståndarens rise och sedan kombination därefter av [3] [K] [6] [P] [P] och luriga delayer av [3] [P] [P] [K].


    Eftersom det var vår första VS VF4-session så var väl kanske nivån inte allt för hög och det blev många frenetiska low attacker.
    /versus/images/icons/grin.gif
    Mycket panikartade avslutningar och missar ... men personligen tyckte jag det var helt klart fantastisk kul och är säkert på att vi kommer att spela mer och kommer bli duktigare tills nästa gång vi ses!
    Nästa gång är jag ganranterat säker på att vi kommer spela mer tekniskt och bredare fighter med massor av nya teknik!

    Till sist vill jag tacka Gb killarna och dex för en trevlig fight!

    cs
    <font color="blue"> Lau.VF </font color>
     
  5. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Tack så mycke för rapporten Lau, uppskattas av mig som tyverr inte kunde komma... /versus/images/icons/frown.gif
    Jag hoppas vi kan anordna en gathering snart som även jag och Palm kan vara med på. /versus/images/icons/grin.gif

    För alla er som har en IRC-klient så har jag satt upp en svensk Virtua Fighter-kanal på quakenet.

    Server: irc.fragzone.se (eller nån annan quakenet-server)
    Kanal: #vfse

    Jag har ännu inte fått in en bot där, men det kommer. +o delas inte ut, det är inget personligt, det är bara så det är. Kom gärna dit och härja lite ibland! /versus/images/icons/wink.gif
     
  6. Dex

    Dex Member

    Tackar tackar för de snälla orden Lau. Det var verkligen kul att äntligen spela lite VS. /versus/images/icons/laugh.gif

    Som du skrev så kändes det väldigt ovant, det är inte ofta man får chansen att möta så kvalificerat motstånd. Det gjorde att variationen och rörligheten blev lite bristfällig, ibland blev man ju helt paralyserad. Men det var mycket inspirerande, jag satte mig direkt och tränade när jag kom hem (escape av Jeffrys kast... host host) /versus/images/icons/crazy.gif

    Hoppas du kan komma förbi Eskilstuna snart för en liten session som planerat. Redan då kommer vi nog ha höjt oss ett snäpp. Andra är förresten också välkomna, postar mer info när/om något blir bestämt.
     
  7. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    STOPPA PRESSARNA!!

    ... eehh.. ja.. GÖR SOM I SUBJECT DÄR UPPE! [8]

    Är ni i färd med att köpa en arkadstick? Då rekommenderar jag varmt, efter ett tips från smygisen Shmolz som inte vågar posta här, /versus/images/icons/wink.gif att rikta blickarna mot denna sidan.

    De har Namcos arkadstick (den med gula knappar och grå bas som även Gamesmix säljer) för knäppa 169 riksdaler!! Helknäppt! Frakten går på runt 90 spänn, men ändå, hitta den billigare om ni kan! /versus/images/icons/laugh.gif
     
  8. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    Mirkan:

    Japp! KS var också min favorit teknik som jag använde flitigt! Härlig teknik som gjorde det möjligt att förflytta sig fritt i den trevliga virtuella 3d miljön.
    /versus/images/icons/laugh.gif
    Men det finns ju liknande i 4an också ... Shinzstepp ...
    Äckligt svårt! Minst 5ggr svårare än KS och timingen är mycket svårare!
    Annars finns det ju andra trevliga och svåra tekniker att testa ...
    /versus/images/icons/tongue.gif
     
  9. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    [G] [P] [K] <font color="yellow"> VF-session!!! </font color>

    Jag och en kille från Eskelstuna planerar på att anordna en liiiten VF-session för skoj skull den här <font color="orange"> lördan </font color> som kommer. Vi kommer att vara i <font color="orange"> Eskelstuna </font color> hos killen DEX från förmiddag och kör hela dan. Nivån är ganska blandat och troligtvis finner du en passande motståndare men får även möjlighet till att möta erfarna spelare där du lär få inspiration och adrenalin! Ett stort pluss är att vi kommer att spela på en 52-tumms TV med bra ljud!
    Om du råkar vara ledig eller bor i närheten så rekommenderar jag varmt. Du/ni är mer än välkommen!

    För mer info maila
    lau_vf@hotmail.com

    <font color="blue"> Lau.VF </font color>
     
  10. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    Tänkte bara medela att VF-session i Eskelstuna blir på söndag istället för lördag.
    /versus/images/icons/smile.gif
    för mer info maila
    lau_vf@hotmail.com
     
  11. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Aktuella gatherings...

    Nu kan ni även ha koll på de senaste uppdateringarna på gatheringfronten genom att titta in i #vfse på quakenet.

    I topic finns reserverat utrymme för info om de mest aktuella sessionerna, allt för att göra VF'spelandet i Sverige mer lättillgängligt och smidigt!
     
  12. Zepp

    Zepp New Member

    Re: Aktuella gatherings...

    /versus/images/icons/cool.gif Ja, tjenare på er alla! Är ny här på forumet och också en ganska så ny VF-spelare. Upptäckte VF4 sedan det släpptes här i Sverige och har väl typ fastnat sen dess /versus/images/icons/smile.gif

    Well.. jag är också rätt skapligt sugen på att komma ner till den där VF-sessionen nu på söndag i Eskilstuna. Skoj säger jag, men vänta er inte att jag är speciellt jättebra.. men jag kan ju kolla på andra VF-matcher och försöka lära mig lite av andra, om det nu visar sig att jag suger alldeles för mycket dase :p

    Kör mest med Lion iaf. men är en multiplayer så jag kör med andra också.

    Ja.. det var väl allt :p
     
  13. CreeD

    CreeD Well-Known Member

    Hey, get some of the quake experts on here Mirkie. All the best quake players are swedish - hunt them down and encourage them to play VF.
     
  14. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Re: Aktuella gatherings...

    Tjena Zepp, välkommen!

    Låter fullständigt utmärkt! Att du uttrycker din vilja att studera andras spelsätt för att lära dig bådar mycket gott. Jag välkomnar dig till Virtua Fighter-världen och hoppas att du trivs!

    Jag såg att du kikade in i #vfse, och jag hoppas att du beslutar att titta in igen någon dag.. Jag var lite borta just då. /versus/images/icons/grin.gif

    note: CreeD, I might just do that.. playing with anything else than a mouse and keyboard might scare 'em off tho /versus/images/icons/grin.gif
     
  15. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Eskilstuna Gathering: resultat?

    Hallå era slöfockar , nu är nog alla intresserade av hur det gick i Eskilstuna, tror jag! /versus/images/icons/grin.gif

    Vilka kom? Vem vann mest? Bara lite enkelt sådär! /versus/images/icons/laugh.gif
     
  16. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    Re: Eskilstuna Gathering: resultat?

    [G] [P] [K]
    <font color="red"> Kort rapport från Eskilstuna VS VF4 session! </font color>


    Sorry att det blev lite sent med rapporten ... är lite slö ...
    /versus/images/icons/crazy.gif /versus/images/icons/smirk.gif

    Tyvärr så blev det bara jag och DeX men VS blev desstå mer intensivare och vi spelade nästan nonstopp hela tiden förutom några få drick och toalett besök.
    /versus/images/icons/grin.gif
    Eftersom vi spelade nästan helt utan rast så man var ganska slut i skallen och fingrarna. Både jag och DeX hade nästan lite kramp i fingrarna, armarna och nacken men vi spelade på hela tiden ... Det var liksom jämt och mycket trevligt! Båda av oss ville vinna innan rasten så det fortsatte på hela tiden ...
    /versus/images/icons/grin.gif /versus/images/icons/tongue.gif
    Jag kom dit till Eskilstuna tågstation ca 10:30 och vi började spela runt 11:00 och spelade till 18:30!
    DeX bodde mitt i centrum och hade en jäkligt fin kåk med <font color="yellow"> 52 tum TV och mucho fin ljudanläggning!!! Inte helt fel att spela VF på! </font color>
    /versus/images/icons/wink.gif
    Han hade även härlig flipperspel!



    <font color="red"> NÃ¥ja nu till VS! </font color>
    /versus/images/icons/grin.gif
    Jag hade mött DeX en gång innan på VF session i Gb så vi visste ugefär hur och på villken nivå taktiskt och tekniskt spel vi spelade med. Jag använde Lau och Jeff medan DeX använde Lau. Eftersom jag inte tog med min P2 hem så har jag inte kunnat spela och träna sen den förra VF-session i Gb och därmed började jag med samma taktik och teknik som på Gb VF-session. DeX hade fått massa inspiration från Gb VF-session och därmed tränade och vässade på vissa taktik och teknik efterråt för förebredande till Eskilstuna VF-session.
    *Undrar om dessa taktik och teknik gick bra under VS den här gången ... *
    /versus/images/icons/tongue.gif
    Jag började med Jeff som jag spelade ganska identiskt som på Gb VF-session, dvs mycket kast och vid kollision med counterhit med min fördel så utvecklade jag vidare antigen med kast eller mellan attack och därmed pressade på.
    Står han [6] Kast, Hukar han [6] Knä och andra mellan attack.
    Även om Jeff är saktare kunde jag hänga med på kollisionerna så jag var väl hyfsat nöjd med mitt spelande med jeff.
    Det är lätt att vara efterklok men jag hade nog kanske liite problem med mellan avstånds attack ... använde för få olika och därmed blev det kanske ganska lätt för DeX att utföra korrekt yomi. Sammanlagt spelade jag med jeff ca 2~3 tim i början och därefter bytte jag till Lau.
    Gick åt skogen först ...
    /versus/images/icons/confused.gif /versus/images/icons/crazy.gif /versus/images/icons/grin.gif
    Om jag får bortförklara ...
    Har alltid svårt att byta karaktär mitt i det hela ... man var ju då van med jeff efter ett par tim av spelande.
    /versus/images/icons/grin.gif
    Eftersom vi båda är Lau spelare så vet vi de grundläggande kunskaper om både för och nackdel av karaktären vilket gjorde det hela faktiskt svårare, i alla fall för mig ...
    Det var väldigt jämna fighter, 50/50! DeX spelade mycket mycket bättre än då jag mötte honom i Gb session! Han spelade bredare taktik med mer variationer än i Gb VF-session. Han spelade även med mer presision av timing och bra utförande av yomi! Jag måste säga att eftersom jag aldrig har mött nån som kan spela Lau här i Sv så var det fruktansvärt kul men samtidigt förjäkligt irriterande eftersom man hela tiden får smaka på sin egen medicin!
    /versus/images/icons/crazy.gif /versus/images/icons/grin.gif
    Närstrids kollisionerna blev väldigt tait och jämt så man var ofta tvungen att kunna se och avgöra vem som har fördel och nackdel vid panikartade kollisioner dvs kunna se om det var i counter hit eller ej ... Det var på sätt och vis svårt att gambla, man vågar inte gambla för att risken var för stor att misslyckas. Därför var man tvungen att kunna avgöra och fortsätta med de mest effektivaste attacker som gav fördel för sig själv. Som vid Gb session så använde han väl av charge attack men även mycket bra på wall attack där jag hela tiden blev väldigt pressad. Typ ...
    [6]+[P]+[G] wall [P][P][P][K]
    /versus/images/icons/wink.gif
    (Vi spelade helatiden där arenorna hade väggar)
    DeX hade väldigt bra yomi i mellan avstånden där jag oftast fick pisk vid dessa situationer. Han spelade allmänt ganska balanserat med variation, om han ökar på det tekniska biten lär han bli väldigt svårstoppad!
    Jag spelade som sagt som jag gjorde i Gb VF-session, dvs försökte variera så mycket jag kunde även om det hela oftast blev ganska enformigt ibland ... varierade med kast, steps, evade och olika varianter av nya och gamla attacker.

    DeX hade som sagt förbättrat rejält och använde ...
    Storartade attacker fast nu med rätt yomi och timing tekniskt och taktiskt.
    Kast, men oftast bara [P]+[G] och ibland [6][P]+[G] ... ?
    Evade attacks
    Charge attacks
    Wall attacks
    Low attacks, timade och med bra yomi
    Bra mellanavstånds attack
    Förbättrat rejält på närstridskollisioner av små attacker.
    Attackera taktiskt tekniskt efter motståndarens rise mm.


    Mmm ....
    Akta er för DeX:s Lau!
    /versus/images/icons/grin.gif

    Till sist vill jag tacka DeX för mucho trevlig och intensivt VS VF4 session med en rejäl TV och ljud anläggning!

    Är det nåt ni undrar så maila
    lau_vf@hotmail.com

    tack för mig ...
    Mvh
    <font color="blue"> Lau.VF </font color>
     
  17. Mirkan

    Mirkan Well-Known Member

    Re: Eskilstuna Gathering: resultat?

    Brilliant rapport som vanligt Lau, en fröjd att läsa. Vi börjar kunna förlita oss på dig som vår VF-korrespondent, hehe /versus/images/icons/grin.gif
     
  18. GlennFinito

    GlennFinito Member

    endnu en dansker

    hej alle svenske VF'ere! Vi danskere kan åbenbart ikke lide VF4 (undtagen lige for mig og 3 of 19 selvfølgelig), så jeg er lidt misundelig på jer svenskere! God spillelyst!
     
  19. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    Re: Eskilstuna Gathering: resultat?

    <font color="red"> Spelmästerskap!
    </font color>
    /versus/images/icons/shocked.gif
    Det ska tydligen vara ett spelmästerskap, <font color="yellow"> Yran-Challenge 2002 </font color> i <font color="white">Östersund av siten Game Reactor tisdagen den 23/7 Kl.20.00 på Laserhallen </font color>.

    De kommer att anordna tävlingar i följande spel:
    -Rallisport Challenge (Xbox)
    -Super Monkey Ball (Gamecube)
    <font color="yellow"> -Virtua Fighter 4 (PS2) </font color>

    Det sägs att vinnaren får finfina priser!
    /versus/images/icons/laugh.gif
    Tyvärr så är Virtua Fighter 4 bara en del i en turnering bestående av fler spel.
    /versus/images/icons/frown.gif
    Det är finalen och ska spelas av de åtta som gör bäst ifrån sej i de övriga spelen som är Rallisport Challenge och Super Monkey Ball. Men bor du närheten eller råkar vara där så rekommenderar jag varmt att ställa upp även om man kanske är kass på de andra spelen. Du har chansen att testa dina skills! Det lär finnas en och annan trevliga Virtua Fighter fans där!
    /versus/images/icons/smile.gif
    Ang reglerna i Virtua Fighter 4 (PS2):
    Rondantalet blir troligtvis bäst av fem. Men får vi ont om tid blir det bäst av tre och kör då bäst av fem i finalerna. Rond tiden blir 40 sekunder.
    Full videobevakning, artikel och resultat-tabeller är att vänta. Man behöver inte anmäla sig i förväg utan det är bara att dyka upp och piska skiten ur andra VF-junkies!
    Lycka till!
    /versus/images/icons/wink.gif
    Om du undrar något ang tävlingen så finner du informationen här ...
    http://se.gamereactor.net/article/article.asp?ArticleID=325


    <font color="blue"> Lau.VF </font color>
     
  20. LauVF

    LauVF Well-Known Member

    [G] [P] [K] <font color="yellow"> VF-session!!! </font color>


    <font color="orange"> VF session i norrland !!! </font color>
    Japp, ni hörde rätt!
    Nu har ni den ultimata chansen att testa eran skills och samtidigt få uppleva VAD egentligen VF handlar om och sist men inte minst så kommer två gäster från södra Sverige, två av Sveriges bästa VF-junkies ända nere i från Göteborg, så ni lär få smaka och se hur man verkligen spelar VF.
    <font color="yellow"> Missa inte chansen! </font color>
    /versus/images/icons/shocked.gif
    Vi kommer att vara hemma hos mig i <font color="red"> Luleå </font color> och kommer att spela under dessa dagar ...
    <font color="red"> 12~14 augusti </font color>
    Vi har tillgång till både stick och pad men om ni vill ha <font color="pink"> my stick </font color> eller <font color="pink"> my pad </font color> så är det bara att ta med sin egen.

    Obs
    Det är som sagt bara en vanlig VS session där vi ska ha kul och trevligt och inte nån blod allvarlig grej utan meningen med session är att vi som gillar VF ska få möjlighet att träffa andra VF-fan och VF-junkies för inspiration och info byte om allt vad VF handlar om, från spelet VF till dess kultur.

    För tillfället är det bara tre med mig men då vi blir flera så lär nivån bli blandat och troligtvis finner du en passande motståndare men får även möjlighet till att möta erfarna spelare där du lär få inspiration och adrenalin!

    Om du råkar vara ledig eller bor i närheten så rekommenderar jag varmt. Du/ni är mer än välkommen!
    För er som kommer från söder och vill övernatta eller något liknande så kan jag leta rätt på nån bra ställe. Maila mig så ficksar jag!
    Har ni nån andra roliga spel som ni vill testa eller visa så är det bara hojta till.


    Som sagt ...
    <font color="orange"> Missa inte chansen! Upplev Virtua high! </font color>

    För mer info maila
    lau_vf@hotmail.com

    <font color="blue"> Lau.VF </font color>
    ------------------------------------
    Ge Vf en chans, det kommer att ändra eran åsikt och
    uppfattning om vad egentligen ett fightingspel är...
    Sv första VFfansite: http://oguo.campus.luth.se/
     

Share This Page

  1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice